hits
21.04.2015

Fordelene med elbil

  • Skrevet 21.04.2015 klokka 21:20
  • Kategori: Blogg

 

Den siste tiden har elbilsalget gtt til vrs, og 20.april 2015 ble en historisk dag for Norge da bil nr.50000 rullet ut p veien.

Norge har faktisk verdens hyeste andel av elbiler s det har vi grunn til vre stolt over. Det utgjorde 12,5 prosent av nybilmarkedet i Norge i 2014,

mot bare 0,3 prosent i EU.

Alle vet jo at de fordelene man har i dag ikke varer evig, hvilke av fordelene som forsvinner frst og hva som forsvinner helt er noe jeg virkelig er spent p.

Personlig s kjrer jeg ikke s mye i kollektivfeltet, og jeg parkerer sjelden p offentlige parkeringsplasser.

Det som for meg blir mer kjedelig er eventuelt mtte begynne betale i bomringen.

Her har jeg kopiert alle fordelene man har i dag fra elbilforeningen sine nettsider

  • Gratis parkering p kommunale p-plasser.
  • Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.
  • Fri adgang til kjre i kollektivfeltet.
  • rsavgiften er kun 435 kr (i 2015).
  • Gratis lading p de fleste offentlige ladestasjoner.
  • Kjp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.
  • 50% rabatt p firmabilbeskatningen.
  • Gratis transport av elbilen p riksveiferger (men frer m betale).
  • Statens regulativ gir deg ekstra tillegg (10 re i 2015) i kilometergodtgjrelsen hvis du bruker elbil.
  • Strmkostnaden er 15-20 re pr kilometer.
  • En elektrisk motor har langt frre bevegelige deler og trenger langt mindre kostbart vedlikehold.

 

Hva som skjer videre n gjenstr se, lfter er enkle gi men verre holde.

Et bra eksempel p dette er nr de for en stund tilbake anbefalte folk kjpe seg dieselbil.

N skal de plutselig innfre forbud for dieselbiler p de verste forurensede dagene fra og med neste vinter.

Dette vil selvsagt ikke gjelde alle dieselbiler, men her ser man hvor lite man kan stole p det regjeringen lover.                                                                                                                                                                                                                  

Det mange andre bileiere har irritert seg over er at vi fr kjre i kollektivfeltet, og det mange tror er at det etterhvert kanskje blir et forbud p visse strekninger til visse tider av dgnet.

Det er ogs snakk om lage egne miljfelt og det er jo fint, men det er ikke alle strekninger hvor man har plass til lage et ekstra felt.

Alle de som klager over at elbiler fr kjre i kollektivfeltet idag, vil da merke dette ekstra mye nr alle elbilene plutselig m st i samme ken.

N er Norge et godt eksempel p at elbilsatsingen fungerer og da burde de viderefre dette.

 

 

Det er mange som synes det er mange ulemper ved kjre elbil, som da f.eks det med mtte lade, og selvsagt de som mener at det ikke er bil hvis det ikke lager ordentlig lyd fra motoren.

 

 

Fordelen til Tesla eiere er at vi har gratis lading p Tesla sine superchargere (SC) resten av livet, og det kommer stadig nye ladere overalt.

Man kan faktisk kjre gratis fra Norge til resten av Europa kun ved lade p Tesla sine ladere.

Det gr ogs veldig fort lade der, det tar ca.30 minutter lade opp

til halvt batteri.

Alle laderne er plassert slik at man skal kunne komme seg til neste lader

uten problemer.

De er ogs plassert ved bensinstasjoner / veikroer slik at man har mulighet for et lite mltid mens bilen lader

 

 Hva mener du om elbil?

Hva tror du kommer til skje med de fordelene vi har idag?

 

Flg meg gjerne p min side p Facebook, hvor jeg legger inn alle mine innlegg:

Trykk her!

 

#tesla #fordeler #elbil #ulemper #lading #blogg #facebook

Jan

22.04.2015 kl. 13:29
Bare en liten korrigering:

Tesla sine superladere er langt ifra gratis og er for de fleste av oss faktisk den dyreste strmmen vi noensinne tanker p bilen.

Claes Reitan

22.04.2015 kl. 18:15
Jan: Det jeg mente er at nr man kjper en Tesla s har man ogs betalt slik at det skal vre gratis lade p en Tesla supercharger. Andre steder m man faktisk registrere seg og betale for den tiden man str lader, og det kommer vi aldri til trenge gjre p Tesla sine.

Karl

23.04.2015 kl. 09:33
Hva med miljperspektivet, Claes?

Claes Reitan

23.04.2015 kl. 09:45
Karl: det eneste jeg vet sikkert er at det er mye bedre for miljet med den bilen jeg kjrer n, i forhold til den dieselbilen jeg kjrte fr.